ADÓTANÁCSADÓK EGYESÜLETE Alapszabálya*

I. Az érdekvédelmi szervezet neve:

  1. Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesülete
  2. Rövidített neve: Adótanácsadók Egyesülete
  3. Az Egyesület székhelye: 1136. Budapest, Pannónia utca 11. 4. em. 404-406.
  4. Az Egyesület elektronikus címe: adokamara@adokamara.hu
  5. Az Egyesület web-lapja: www.adokamara.hu
  6. Az egyesület jogállása: az ADÓTANÁCSADÓK EGYESÜLETE (továbbiakban: Egyesület) országos szakmai- és érdekvédelmi szervezetként működő társadalmi szervezet, mely az egyesületi szabályok szerint folytatja tevékenységét.

II. Az Egyesület célja és feladatai:

  1. Az Egyesület elsősorban az adótanácsadással és könyvvitellel (számvitellel) vállalkozásszerűen foglalkozó természetes személyek, egyéni vállalkozók, jogi személyek, valamint ezek ügyfeleinek szakmai, erkölcsi érdekeinek képviseletét, érdekvédelmét hivatott képviselni.
  2. Részt kíván venni a közteherviselés, ezen belül kiemelten az adózás, a társadalombiztosítás, az illeték, a vám, a számvitel, a vállalkozásokat terhelő adminisztráció, valamint ezzel összefüggő jogszabályok előkészítő folyamatában, a fenti jogszabályok végrehajtása során, az ellenőrzési szakaszban pedig érdekképviseleti tevékenységet lát el tagjai részére.
  3. Amennyiben a törvényhozás az adótanácsadók és/vagy könyvviteli szolgáltatók részére köztestületi szervezet kíván létrehozni, akkor részt kíván venni az önálló szakmai érdekképviseleti és szakmai önkormányzati köztestület létrehozását célzó jogszabály előkészítésében, a köztestületi szervezet kialakításában, létrehozásában, azonban az Egyesületnek nem közvetlen célja adótanácsadói és/vagy könyvviteli szolgáltatói köztestület létrehozása.
  4. A fentiek alapján az Egyesület alaptevékenysége keretében különösen az alábbi feladatokat látja el:

4.1. az Egyesület tagjainak munkakörülményeit is befolyásoló, adózással összefüggő törvények, szabályok előkészítése során, a tagok összefoglalt véleményének, javaslatainak alapján véleményt nyilvánít, javaslatot tesz az illetékes hatóságok, bizottságok és szervek részére, a reálisan kivitelezhető megoldások, közérthető törvények és jogszabályok létrehozásában, módosításában és elősegíti ezek helyes egységes alkalmazását;

4.2. a fenti célok megvalósítása érdekében kapcsolat kialakítására, folyamatos együttműködésre törekszik a pénzügyi kormányzattal, az adóhatósággal, a különböző törvény-előkészítő bizottságokkal;

4.3. tagjain keresztül széleskörű felvilágosító tevékenységet folytat ügyfeleinek, partnereinek, a közvéleménynek az adózásról, valamint a kapcsolódó jogszabályokról; publikációival, közéleti tevékenységével segíti az adómorál kialakítását;

4.4. a tagjai részére olyan, továbbképzést –különösen kiemelve a kötelező továbbképzést– és információs hátteret biztosít, amely szakszerű, segíti az egységes értelmezést, valamint az eljárási gyakorlat kialakításában a minél jobb szolgáltatási színvonal elérését;

4.5. A feladatai és céljai elérése érdekében együttműködést épít ki és tart fenn a hasonló tevékenységű belföldi szervezetekkel és külföldi kamarákkal, szervezetekkel;

4.6. Az Egyesület célul tűzi, hogy tagjai számára szakszerű tanácsadói szolgáltatást nyújt, annak érdekében, hogy az adózási és a számviteli szakma elismert szakértői legyenek.

4.7. Tagjai részére –lehetősége szerint– támogatást nyújt pihenési, sportolási igényeik kielégítéséhez.

4.8. Az Egyesület megalkotja tagjai magatartási szabályzatát (Etikai Szabályzat).

4.9.1. Az Egyesület felnőttek szakmai oktatására irányuló oktatási, képzési, oktatásszervezési tevékenységet is folytat. Ez a tevékenység a tagok vonatkozásában – figyelemmel a 4.4. pontra is – célszerinti tevékenység.

4.9.2. Az Egyesület vállalkozási tevékenységet –kivéve a 4.9.1. pont első mondata szerinti tevékenységet– csak kiegészítő jelleggel végezhet.

4.10. Az Egyesület egyszemélyes társaságot hozhat létre.

III. Tagsági viszony, jogok és kötelezettségek

1. Magánszemély tag

1.1. Az Egyesületnek magánszemélyként tagja az a magyar állampolgár lehet, aki:

  • magyar oktatási intézményben adótanácsadói-, mérlegképes-, okleveles könyvvizsgálói képesítést szerzett, vagy külföldön szerzett az előbbieknek megfelelő képesítését honosították, illetve egyenértékűnek nyilvánították, és/vagy
  • az adótanácsadók, adószakértők, okleveles adószakértők, könyvviteli szolgáltatást végzők, könyvvizsgálók nyilvántartásába bejegyzett, és
  • az Alapszabályt és az Etikai Szabályzatot magára nézve kötelezően elfogadja, valamint az első éves tagdíj a felvételi kérelemmel egy időben megfizetésre került.

1.2. Az Egyesület tagjai sorába – az adott állammal meglévő viszonossági alapon – felveheti azt a nem magyar állampolgárt is, aki III. 1. 1. pontjában meghatározott képesítési és nyilvántartási feltételeknek megfelel.

1.3. Tag az is, aki adótanácsadói, mérlegképes könyvelői képesítéssel nem rendelkezik, de 1994. november 23-án az akkor hatályos alapszabály szerint rendes tag volt.

2. Nem magánszemély tag:

2.1. Jogi személy, egyéni vállalkozó tagja lehet az Egyesületnek, ha mások részére adótanácsadói és/vagy adószakértői és/vagy okleveles adószakértői tevékenységet és/vagy könyvviteli szolgáltatást végez, és az egyéni vállalkozó vagy alkalmazottja, a jogi személy tagja és/vagy alkalmazottja rendelkezik adótanácsadói vagy adószakértői vagy okleveles adószakértői vagy könyvviteli szolgáltatás végzésére jogosító végzettséggel.

2.2. A nem magánszemély tag képviseletét az egyéni vállalkozó, a jogi személy ügyvezetője, vagy az általa tagjai, alkalmazottai közül a 2.1. pont szerinti képesítéssel rendelkező szolgáltatásra jogosult egy megbízott természetes személy látja el.

2.3. A nem magánszemély tag által mások részére végzett adótanácsadói, adószakértői, okleveles adószakértői, könyvviteli szolgáltató tevékenységért az etikai felelősség azt terheli, aki révén a tagság keletkezett és/vagy fennáll.

3. Pártoló és tiszteletbeli tag

3.1. Pártoló tag
Az Egyesület pártoló tagja lehet minden bel- és külföldi természetes személy, egyéni vállalkozó, jogi személy, aki/amely az Egyesület alapszabályát elfogadja, és az elnökség által megállapított pártoló tagdíjat megfizeti.

3.2. Tiszteletbeli tag
Tiszteletbeli tag lehet minden természetes személy, akit/amelyet Közgyűlés arra érdemesnek tart és a tiszteletbeli tagok sorába felvesz.

3.3. Örökös tagság
Az egyesület azon tagja, aki/amely legalább 25 éves tagsággal rendelkezik, és már nem folytat olyan kereső tevékenységet, amely alapján a tagsága fennállt, és ezt bejelenti az egyesületnek, az egyesület örökös tagja. Megszűnik az örökös tagság, ha a jogosult erről írásban lemond. Az örökös tag tagdíjfizetésre nem kötelezett. Az örökös tag joga azonos az Alapszabály III. 9.1. és 9.3. pontjában meghatározottakkal.

4. Tagsági viszony keletkezése és megszűnése a tagfelvételi kérelem az egyesület web-lapján elérhető elektronikus kitöltésével és ezzel egy időben történő tagdíj megfizetésével keletkezik. A vállalt fizetési kötelezettségét szabályszerűen teljesítő tagot és pártoló tagot, tiszteletbeli tagot tagsági igazolvánnyal kell ellátni, amit évente a tagdíj, vagyoni hozzájárulás megfizetésekor érvényesíteni kell.

5. Nem vehető fel az Egyesületbe a tagfelvételt kérő, ha olyan tevékenységet folytat, amit jogszabályban, illetőleg az Egyesület magatartási (etikai) szabályzatában foglaltak az adótanácsadói, adószakértői, okleveles adószakértői, könyvviteli szolgáltatási tevékenységgel összeférhetetlennek minősítenek, az összeférhetetlenség megszűnéséig.

6. A tagok feladatát képezi az Alapszabályban meghatározott célok elérése érdekében az Egyesület munkájában való cselekvő részvétel.

7. A tagsági viszony megszűnése

A tagsági, pártoló tagsági, tiszteletbeli tagsági viszony megszűnik:

  • a tag, pártoló tag kilépésével,
  • a tagsági jogviszony egyesület általi felmondásával,
  • a tag, pártoló tag halálával vagy jogutód nélküli megszűnésével,
  • a tag, pártoló tag kizárásával, a tiszteletbeli tagság visszavonásával.
  • ha tiszteletbeli tag tagságáról lemond.

A tag, pártoló tag tagsági jogviszonyát, a tiszteletbeli tag tagsági viszonyát az egyesület elnökéhez intézett írásbeli nyilatkozattal bármikor, indokolás nélkül megszüntetheti.

8. Felmondásra kerül annak a tagnak, pártoló tagnak a tagsága aki/amely – az elnök által engedélyezett részletfizetési, mérséklési, illetve mentességi jogosultság nélkül – a tagdíjat nem fizette meg az Alapszabályban meghatározott időpontig, és azon év június 30-ig, amely évben a tagdíjat meg kell fizetni, a kiküldött tagdíjfizetési felszólításra sem fizeti meg 30 napon belül. A megszűnt tagsági, pártoló tagsági viszony, mint megszűnt tagsági, pártoló tagsági viszony továbbra is nyilvántartásban marad.

9. Jogok és kötelezettségek

9.1. A magánszemély tag, és a III. 2.2. pont szerinti személy tisztségre választható, jogosult az Egyesület munkájában részt venni, és jogosult az Egyesület szolgáltatásait igénybe venni. A tag egy szavazattal rendelkezik.

9.2. A tag köteles az Alapszabályt és az egyéb szabályzatokat betartani, a vállalt feladatokat maradéktalanul elvégezni, és Közgyűlés által meghatározott éves tagdíjat minden évben január 20-áig megfizetni.

9.3. A tag jogosult az Egyesület közgyűlésén és rendezvényein részt venni, a közgyűlésen javaslatot tenni, és a korábbi közgyűlési határozatok végrehajtásáról tájékoztatást kérni és kapni.

9.4. A pártoló tag köteles az elnökség által meghatározott pártoló tagdíjat megfizetni.

9.5. A pártoló tag tisztségre nem választható; az egyesület szolgáltatásaira az elnökség által megállapított tagdíjrendszere szerint megfizetett éves pártoló tagdíj megfizetésével jogosult.

9.6. A tiszteletbeli tag az Egyesület munkájában tanácskozási joggal részt vehet; szavazati joggal nem rendelkezik és tisztségre nem választható, tagdíj, vagyoni hozzájárulás fizetésére nem kötelezett.

10. A tagfelvételt –ide nem értve a tiszteletbeli tagságok– az Egyesület weblapján közzétett tagfelvételi lapon lehet kérni, melyről – a felvételéről vagy elutasításról– az Elnök dönt.

IV. Az Egyesület szervezete

1. Közgyűlés

Az Egyesület legfőbb szerve a Közgyűlés, melyen csak a tagok, pártoló tagok, és a tiszteletbeli tagok, és az elnökség által meghívottak vehetnek részt.

A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik:

  1. Egyesület Alapszabályának és módosításának elfogadása;
  2. Egyesület elnöksége (továbbiakban: elnökség) elnökének és 5 tagjának 4 évre, 40. életévét be nem töltött 2 tagjának 4 évre megválasztása;
  3. az elnök, az elnökség vagy valamely tagjának, tagjainak visszahívása;
  4. döntés a pénzügyi- terv és beszámoló főszámainak, valamint a számviteli beszámoló elfogadásáról;
  5. Egyesület végelszámolással történő megszűnése, szétválása, egyesülése kérdése;
  6. Felügyelőbizottság határozatainak megváltoztatása;
  7. tagdíj rendszerének és mértékének megállapítása;
  8. végelszámolással történő megszűnés esetén a vagyon tagok közötti felosztása vagy más egyesület részére átadása;
  9. 3 tagú Felügyelőbizottság elnökének és tagjainak 4 évre szóló a megválasztása, tagjainak visszahívása, működési szabályainak, és éves beszámolójának elfogadása;
  10. Etikai Szabályzat elfogadása, módosítása;
  11. tiszteletbeli tag felvétele.

2. A Közgyűlés összehívása

2.1. A Közgyűlést évente legalább egy alkalommal, a tagoknak e-mailben megküldött meghívóval, össze kell hívni. A Közgyűlésre a IV.1. A Közgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozó 1., 4., 7., 10., pontja esetében, írásos előterjesztést kell készíteni és annak elektronikus elérését biztosítani kell, ha az(ok) a közgyűlési napirendek között szerepel(nek).

Az elnökségnek össze kell hívni a Közgyűlést a kizárólagos hatáskörébe tartozó esetekben akkor is, ha szavazásra jogosult tagok harminc százaléka az elnökségnek írásban előterjesztett napirenddel, részletes írásos javaslattal és indokolással és aláírásával ellátva kéri. A közgyűlési meghívókat legalább 15 nappal korábban –kizárólag e-mailben– meg kell küldeni a tagoknak.

2.2. A napirenden szereplő és a közgyűlési meghívóval –vagy azt követően- e-mailben megküldött, az Elnökség által előterjesztett Közgyűlés hatáskörében eldöntendő előterjesztéshez módosító indítványt csak írásban (az Egyesület e-mail címére küldve) lehet előterjeszteni a Közgyűlést megelőző 10. naptári napig. Az így beterjesztett indítvány csak akkor tárgyalható, ha az előterjesztő a Közgyűlésen jelen van.

2.3. Közgyűlés összehívható személyes részvétellel történő megjelenés helyett kizárólag elektronikus hírközlő eszközök igénybevételével („elektronikus hírközlő eszközök igénybevételével" a továbbiakban: online) történő döntésre, vagy személyesen és online részvétellel történő döntésre is.

3. Határozatképesség, határozathozatal

3.1. A Közgyűlés akkor határozatképes, ha azon a szavazásra jogosult tagok ötven százaléka + 1 fő személyesen és/vagy online jelen van. A határozatképességet a Közgyűlés összehívásáról szóló e-mail értesítés kiküldésnek napján szavazásra jogosultak létszáma alapján kell megállapítani.

3.2. Határozatképtelenség esetére ismételten összehívott Közgyűlést változatlan napirenddel új időpontra kell összehívni. A határozatképtelenség miatt ismételten összehívott Közgyűlés a Közgyűlési meghívóban megjelölt napirendek tekintetében létszámtól függetlenül határozatképes, ha az eredeti időpontot legalább három és legfeljebb 15 nappal követő időpontra lett összehívva, de új napirend csak akkor vehető fel, ha az ismételten összehívott Közgyűlés megfelel a 3.1 előírt határozatképességnek is.

3.3. A Közgyűlés, az ismételten összehívott Közgyűlés határozatait –amennyiben az Alapszabály másként nem rendelkezik– nyílt szavazással (személyes jelenlét esetén kézfelemeléssel, online részvétel esetén a szavazatát regisztráló szavazógombbal leadva), egyszerű szótöbbséggel hozza.

4. A tisztségviselő választás szabályai

4.1.1. Az elnök, az elnökség tagja, a Felügyelőbizottság elnöke és tagja, a területi szervezet, a tagozat elnöke és elnöksége tagja tisztségviselő (továbbiakban: tisztségviselő).

4.1.2 A tisztségviselőket –amennyiben az Alapszabály másként nem rendelkezik– titkos, listás szavazással kell megválasztani.

4.1.3.A szavazati joggal rendelkező elnökségi tagokat 4 évre kell megválasztani; a választást négyévente kell megtartani.

4.1.3.1A 2024 évi tisztségviselő testület választást követően a tisztségviselő testület választást a választás évében február 1. és május 31. között kell megtartani.

V. Elnökség

1. Két Közgyűlés között az Egyesület legfőbb szerve az elnökség, mely 8 tagú. Az elnökség tagjai: elnök, és 7 elnökségi tag.

2. Az elnökség kizárólagos hatáskörébe tartozik:

  1. Közgyűlés, ismételten összehívott Közgyűlés összehívása;
  2. Egyesület céljaival, feladataival összefüggő kérdésekkel kapcsolatos stratégiai álláspont kialakítása;
  3. elnökségi tag feladatainak és hatáskörének megállapítása;
  4. az elnökségi tag tartós feladatra megválasztása, és ezen elnökségi tag(ok)nak a feladatot is tartalmazó alelnöki cím használatának engedélyezése;
  5. bel- és külföldi szervezetekkel történő együttműködés kialakítása;
  6. területi szervezet, szakmai tagozat létrehozása, megszüntetése, a területi szervezet, szakmai tagozat elnöksége –ide értve azt is, ha csak elnök került választásra– feloszlatása, az új elnökség, elnök választásig ügyvivő elnök megbízása;
  7. területi szervezeti, szakmai tagozati Szervezeti és Működési Szabályzatra (SzMSz) irányelvek kiadása, az egyes SzMSz-ek jóváhagyása;
  8. egyesületi szervezetek írásbeli és/vagy szóbeli beszámoltatása;
  9. etikai eljárás lefolytatására eseti etikai bizottság létrehozása, és határozat hozása etikai ügyekben;
  10. zárt elnökségi ülés elrendelése;
  11. a tagozatok tevékenyégének elvi irányítása.
  12. a pártoló tagság rendszerének megállapítása, és a pártoló tagdíjak meghatározása.

3. Az elnökség évente 3 alkalommal rendes ülést tart. Az elnökséget az elnök hívja össze a napirendi pontok megjelölésével.

Szükség szerint az elnök napirend megjelölésével rendkívüli elnökségi ülést hív össze, amiről az elnökségi tagokat, és a tanácskozási joggal részvevőket legalább 10 naptári nappal korábban köteles e-mailben értesíteni. Az elnök az elnökségi ülést döntéshozatalra a IV. 2.3. -2.7 és 2.9. pontjának értelemszerű alkalmazásával is összehívhatja.

4. A területi szervezet, a szakmai tagozat elnöke, ügyvivő elnöke, valamint a Felügyelőbizottság elnöke – a zárt ülés kivételével– tanácskozási joggal vesz részt az elnökség ülésein.

5. Az elnökségi ülés határozatképes, ha az elnökségi tagok –ide értve az elnököt is– legalább a fele jelen van a határozathozatalnál.

VI. Elnök, elnökségi tagok

1. Az Egyesületet az elnök képviseli.

2. Az elnök jogosult:

  • minden tisztségviselőre és tagra kiterjedően két elnökségi ülés között minden ügyben dönteni, szükség szerint elnöki utasítást kiadni, melyek nem tartoznak kizárólagos joggal a Közgyűlés, az elnökség hatáskörébe, vagy ha azt az Alapszabály és/vagy a Közgyűlés határozata lehetővé teszi;
  • megkötni az Egyesület szerződéseit, ide értve taggal, a tag hozzátartozójával kötendő szerződést is;
  • bármely külső és belső szervezet által kért vélemény, egyesületi álláspont, tájékoztató megadására, ezek külső szervek előtti képviseletére;
  • a területi szervezetek, a tagozatok, eseti bizottságok véleményét, tájékoztatóit, – az elnökség által erre feladat- és hatáskörrel rendelkező elnökségi tag álláspontjának megismerése után – jóváhagyni, és azok közzétételét meghatározni;
  • méltányossági kérelemre tagdíjmérséklést, tagdíjmentességet megállapítani.

3. Az elnök gyakorolja a munkáltatói jogot az Egyesület minden alkalmazottja felett.

4. A választott tisztségviselők kötelesek tevékenyen rész venni az egyesületi feladatok ellátásában. Az elnökségi tagok, a területi szervezetek elnökei, a tagozatok elnökei tevékenységükről az előző évi beszámolót tárgyaló Közgyűlés elnökségi ülésén írásos beszámoló készítése mellett, személyesen is beszámolnak.

VII. Titkárság

1. A Titkárság munkáját az elnök, illetve általa írásban előre meghatározott területen és/vagy feladatban az elnök által megbízott elnökségi tag irányítja, határozza meg feladatait.

2. A Titkárság vezeti az országos tagnyilvántartást, gondoskodik adminisztrációs munkákról, a tagok kötelező szakmai (kredites) továbbképzésnek szervezéséről, a tagok tájékoztatásáról, és az elnökségi, közgyűlési munka előkészítéséről, a weblap karbantartásáról, adatfeltöltéséről, valamint az elnök által, és/vagy az elnökség határozatában a részükre meghatározott egyéb feladatok ellátásáról.

VIII. Területi szervezetek és szakmai tagozatok

1. Nem jogi személyiségű területi szervezet

1.1 Minden régióban 10 fő tag területi szervezetet alakíthat.

1.2 Régió: az elnökség által meghatározott közigazgatási terület.

1.3. Az alakuló ülésről jelenléti ívet és jegyzőkönyvet kell vezetni, amit két tag hitelesít. A területi szervezet az Alapszabály szerint működik, és az alakulást követő 180 napon belül a területi SzMSz-t el kell fogadnia.

1.4. Az elfogadott területi SzMSz-t – a jelenléti ívvel, a jegyzőkönyvvel együtt – 7 munkanapon belül meg kell küldeni az elnökségnek.

1.5 A nem jogi személyiségű területi szervezet legfőbb szerve a területi értekezlet.

1.6. A területi szervezet vezetőszerve a területi elnök, vagy elnökség, melynek létszáma legalább 2 fő. A területi szervezet tisztségviselői jelölésére, választására és visszahívására IV. 4. és IV 5. pont szabályait kell értelemszerűen alkalmazni, amennyiben az Alapszabály másként nem rendelkezik.

1.7. A területei szervezet működésének fedezetét a tagdíjakból kell biztosítani, ami azonban nem veszélyeztetheti a Közgyűlés, Elnökség, illetve az Elnök által hozott döntések megvalósítását, az Egyesület folyamatos működését, különös tekintettel a tagok részére megkötött szakmai felelősségbiztosítás fedezetét, valamint a kötelező szakmai továbbképzések szervezését.

1.8. A területi szervezet pénzkiadással járó kötelezettséget nem vállalhat. Ellenkező esetben a területi szervezet elnöke, vagy elnökség esetén annak elnöke és tagjai a Polgári Törvénykönyv szerint egyetemlegesen felelnek az okozott kárért. Mentesül az a személy, aki a döntésben nem vett részt, vagy a jegyzőkönyv szerint tiltakozott.

1.9. A területi SzMSz, és annak módosítása az egyesület elnöksége jóváhagyásával lép életbe.

IX. Önálló jogi személyiségű területi szervezetet az Egyesület nem hoz létre.

X. Szakmai tagozatok

1. Szakmai tagozatot az elnökség hozhat létre, amennyiben annak létrehozását legalább 10 tag, a tagozat szakmai irányultságának, céljainak megfogalmazásával írásban kezdeményezi. A szakmai tagozatok területi alapon nem hozhatók létre, azok országosan működnek.

2. A szakmai tagozat akkor tekinthető megalakultnak, ha az előzetes elnökségi jóváhagyást követően megtartott tagozati alakuló értekezleten legalább 10 tag annak megalakulását kimondja, tisztségviselőit megválasztja, és az erről szóló dokumentumot az alakulást kimondók jelenléti ívének csatolásával a titkárságra eljuttatják. A szakmai tagozat az Alapszabály szerint működik, és az alakulást követő 180 napon belül az SZMSZ-t el kell fogadnia, és ezt követő Alapszabály változásból adódó módosításokat 90 napon belül meg kell tennie.

3. A szakmai tagozat vezető szerve az elnök, vagy az elnökség, amelynek a létszáma legalább 2 fő. A szakmai tagozati elnökség jelölésére, választására, visszahívására IV. 4. és IV 5. pont szabályait kell értelemszerűen alkalmazni.

4. A szakmai tagozati SzMSz, és módosítása az egyesület elnöksége jóváhagyásával lép életbe.

XI. Felügyelőbizottság (FB)

1. Az FB a feladatai ellátásában az Alapszabályban, és a Közgyűlés határozatában meghatározottak szerint önállóan jár el, az egyesület elnöksége, elnöke és más szervezete, tagja nem utasíthatja.

2. Az FB feladata az Alapszabályban elnök, elnökség, a területi szervezetek, a szakmai tagozatok működésére meghatározottak jogszerűségének, valamint az egyesületre vonatkozó jogszabályok, az Alapszabály, a közgyűlési határozatok betartásnak, az egyes tagokra és/vagy egyesületi szervezetre vonatkozó elnökségi határozatok, elnöki utasítások végrehajtásának, betartásának ellenőrzése. Az FB véleményt mond arról, hogy az éves számviteli beszámoló megfelel-e számviteli törvény elveinek, előírásainak, ami azonban nem jelent sem tételes, sem könyvvizsgálati szintű ellenőrzést.

3. FB a feladatai ellátására éves munkatervet készít minden évben az adott év április 30-ik napjáig, és erről írásban tájékoztatja az elnökön keresztül az elnökséget.

4. FB határozatait minden tagja részvételével tartott ülésen és egyhangúlag hozza.

5. FB a döntése szerint elnökségi vagy elnöki intézkedést igénylő megállapításairól tájékoztatja az elnököt, aki köteles a tett intézkedésről vagy annak elutasításáról az FB-t, és az elnökséget tájékoztatni.

6. Az éves számviteli beszámolót tárgyaló Közgyűlésen az FB beszámol az előző évben munkaterve szerint végzett munkájáról, és az 5. pont szerint intézkedést igénylő megállapítása elutasításáról, a kért intézkedés elmaradásáról, ha azokkal nem ért egyet.

7. Amennyiben az elnökség határozatban azt állapítja meg, hogy az FB nem az Alapszabály szerint jár el munkája során, jogosult a Közgyűlést tájékoztatni, és határozati javaslatban döntést kérni a jogszerű helyzet helyreállítására.

XII. Az Egyesületre vonatkozó általános rendelkezések

1. Az Egyesület nevében állásfoglalásra, véleménynyilvánításra

  • a) az elnök, vagy az általa az adott feladatra kijelölt tag,
  • b) az elnök tartós akadályoztatása esetén az elnökség által az általános alelnöki feladatra választott elnökségi tag, vagy az általa az adott feladatra kijelölt tag jogosult.

2. Az Egyesület tagjai az Egyesület bármely döntésével kapcsolatos magánvéleményüket, ennek hangsúlyozásával, bármikor szabadon hangoztathatják

XIII. Etikai szabályok

1. Etikai Szabályzatra és módosítására az Elnökség tesz javaslatot.

2. Az etikai eljárást az elnökség által létrehozott legalább 3 tagú eseti etikai bizottság folytatja le. Az eljárás során minden tényt, körülményt teljes körűen értékelni kell, és az eljárás alá vont tagot meg kell hallgatni. Ha az eljárás alá vont tag időpont megjelölést tartalmazó kétszeri felszólításra sem él a meghallgatás jogával, akkor az eljárást meghallgatása nélkül kell lezárni. Az eljárás lezárásakor az elnökség részére javaslatot kell tenni szankcióra vagy annak mellőzésére és az eljárás megszűntetésére.

3. Az etikai eljárás során kiszabható szankciók: figyelmeztetés, megrovás, kizárás, melyről az elnökség határozatban dönt.

4. Az etikai szankció határozata ellen fellebbezésnek nincs helye.

5. A korábban megalkotott Etikai szabályzatban az Etikai Bizottság helyett mindenütt elnökséget kell érteni.

XIV. Az Egyesület gazdálkodása, tagok díjazása

1. Az Egyesület tagdíjból, támogatásból és egyéb (vállalkozási és nem vállalkozási) bevételeiből gazdálkodik. A megállapított évi tagdíjról a tagot az általa megadott címen emailben kell értesíteni.

2. A gazdasági, pénzügyi feladatokat az elnök látja el, a titkársággal pénzügyi tervet, és éves számviteli beszámolót készíttet. A pénzügyi terv végrehajtásáról az elnök az elnökség által meghatározottak szerint, de legalább éves gyakorisággal beszámol. Kérésre az éves pénzügyi beszámolót az egyesület székhelyén betekintésre a tag részre biztosítani kell.

3. Az Egyesület tisztségviselői, tagjai –ezen minőségükben– rendszeres díjazásban nem részesülhetnek, csak az elnökség által meghatározott költségtérítésre jogosultak.

4. Az elnök, az elnökség a kiemelkedő munkát végző tisztségviselőket, tagokat jutalomban részesítheti.

XV. Vegyes rendelkezések

1. Területi szervezet csak a saját régiójában járhat el.

2. A területi szervezet, szakmai tagozat indokolt írásos kérésére az elnök engedélyezheti, hogy a tisztségviselőik választásánál az ajánlás és/vagy a jelölés ne elektronikus űrlapon történjen.

3. A korábban elfogadott és módosított etikai szabályzat az Egyesület Etikai Szabályzata.

4. A tagnak, tagoknak (III. 1.-3. pont) az elnökség, az elnök, illetve a titkárság által küldendő bármely levelet, értesítést, meghívót –ideértve a területi szervezet, a tagozat által küldendőket is–kizárólag e-mailben kell megküldeni.

5. A tag – amennyiben az egyesület által szervezett kötelező képzésben rész kíván venni – köteles adatait az egyesületi weblapon elérhető adatlap kitöltésével rendelkezésére bocsátani a kötelező továbbképzés nyilvántartásához és igazoláshoz, az alábbiak szerint:

  • a természetes személy tag,
  • a nem természetes személy tag,
  • a nem természetes személy tag az általa foglalkoztatott, a tagi jogokat gyakorló és/vagy tagi szolgáltatást igénybe vehető természetes személy az e-mail címét, a személyi adatait, lakóhelye címét, a nem természetes személy tag a cége nevét, adószámát, adóazonosítóját, székhelye címét, az előbbiek változását, továbbá minden esetben akkor is, ha nem kérte a IV. 4.2.3. pont szerint adatai közzétételi tiltását.

Az adatokat az Egyesület jogosult kezelni. Az adatok nem nyilvánosak, azok csak az Alapszabályban és/vagy jogszabályban meghatározott esetben és módon közölhetők harmadik személlyel.

6. Közgyűlésről, területi szervezet, szakmai tagozat értekezletéről, elnökségi ülésről, FB ülésről hangfelvétel készül, amely az értekezlet, ülés hivatalos szószerinti jegyzőkönyve, és azt a hangfelvételtől számított 5. év végéig meg kell őrizni. Amennyiben a szószerinti jegyzőkönyvből kivonat készül, azt az adott szervezet elnöke és a kivonat leírója hitelesíti. Ha a területi szervezetet, szakmai tagozatot az Alapszabály szerint csak elnök, ügyvivő elnök vezeti, akkor minden döntését köteles írásban rögzíteni, és a Titkárságra megküldeni.

XVI. Átmeneti és hatályba léptető rendelkezés

1. Az Alapszabály módosítása –az 5. és 6. pontban foglalt eltéréssel– a bírósági bejegyzés napjával lép hatályba, és ezen időponttal a korábbi alapszabály hatályát veszti.

2. Az Alapszabályt az Egyesület weblapján közzé kell tenni.

3. Az Alapszabályt a Taggyűlés 2015. október 6. napján fogadta el.

4. A VIII. Területi szervezetek és szakmai tagozatok 1.2. pontja szerinti régiók megállapításáig régiók: Nyugat-Dunántúl: Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala megyék; Közép-Dunántúl: Fejér, Komárom-Esztergom, Veszprém megyék; Dél-Dunántúl: Baranya, Somogy, Tolna megyék; Közép-Magyarország: Budapest és Pest megye; Észak-Magyarország: Borsod-Abaúj-Zemplén, Heves, Nógrád megyék; Észak-Alföld: Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyék; Dél-Alföld: Bács-Kiskun, Békés Csongrád megyék.

5. A Szakmai Bizottság, és a Továbbképzési Bizottság az Alapszabály elfogadásának napjával megszűnik.

6. A 2015. évi területi szervezet és tagozat, és a 2016. évi elnökség és FB tisztségviselő választására jelen módosítás előtti alapszabályt kell alkalmazni, azzal az eltéréssel, hogy a 40 év alatti elnökségi tagokra vonatkozó 2 éves korlátot figyelmen kívül kell hagyni, és minden elnökségi tag 4 évre választandó.

7. Hatályát veszti

  • a XVI. 4. pontja a VIII. 1.2. pont szerinti régiók megállapításáról hozott elnökségi határozat hatálybalépésének napján;
  • a XVI. 6. pontja a 2015. évi területi szervezet és tagozat és a 2016. évi elnökség és FB eredményes tisztségviselő választását követő napon.

8 Hatályba léptető rendelkezés

Az Alapszabály módosítást a Közgyűlés 2020. augusztus 04-én fogadta el.

Az Alapszabály 2020. augusztus 04-én elfogadott módosításai 2020. szeptember 01-én lépnek hatályba.

Hatályba léptető rendelkezés:

Az alapszabály módosítás a tagok írásbeli szavazásával került elfogadásra, és a szavazás lezárását követő napon hatályba lép.

Az oldal sütiket használ, hogy fokozza az Ön felhasználói élményét!

Adatkezelési tájékoztatót