Hasznos információk

„A digitalizáció jelentősen át fogja alakítani a könyvelők mindennapi munkáját, jobb minőségű szolgáltatásokat tesz elérhetővé az ügyfelek számára, de csak a magukat és irodájukat folyamatosan fejlesztő könyvelők maradhatnak talpon a versenyben.” – foglalta össze a napjainkban zajló folyamatokat az Adótanácsadók Egyesülete szeptember 5-én megtartott Digitalizáció és automatizálás a könyvelésben című konferenciája kapcsán Horváth Ilona, az egyesület Digitális tagozatának elnöke.


Jelenleg a digitalizáció a legmegosztóbb kifejezés a szakmában. Ezzel összhangban ugyan néhányan már naprakész tudással és infrastruktúrával rendelkeznek, de a többség csak most kezd el a kérdéssel foglalkozni, és vannak olyanok is jelentős számban, akik még mindig utópiaként élik meg a feladatok és az ellenőrzés automatizálását.

A könyvelők száma a következő években várhatóan jelentősen csökkeni fog, az elektronizáció előretörése miatt sajnos sokan abba fogják hagyni a szakmát. A könyvelők korfáját ismerve magas az idősebb szakemberek aránya, és ők már nem feltétlenül akarnak megtanulni egy újfajta gondolkodást.

Napjainkra megváltoztak a könyvelők tudásával kapcsolatos elvárások is. Gondoljunk például a cégkapura, az online számlarendszerekre, az EKÁER-re, hogy csak néhányat említsünk a 15 alkalmazásból, amit nap mint nap használni kell.

Viszont ezeknek az eszközöknek és más, új szoftver alkalmazásoknak köszönhetően a monoton adatbeviteli feladatok mennyisége is csökkenni fog. Ugyanazt a végeredményt kevesebb, jól képzett szakember is el tudja majd érni, így a jelenleginél jobban megfizetett könyvelő tud majd időt és pénzt fordítani a folyamatos továbbképzésre és fejlesztésre.

Ugyanakkor mivel a specializáció is egyre jellemzőbb, a verseny helyett az együttműködés is egyre fontosabb lesz. Ezért érdemes lesz ennek feltételeit is megteremteni közösségi munkahelyekkel és tudásmegosztással online alkalmazásokon.

„A rendezvényen azoknak szerettünk volna naprakész ismereteket nyújtani, akik lehetőséget látnak a könyvelésben zajló digitális változás kihívásaiban, és meg akarják állni a helyüket a jövő könyvelésében is.” – mondta el Horváth Ilona – „A tervek szerint legalább évente egyszer szeretnénk egy átfogó képet nyújtani tagjainknak az elérhető lehetőségekről, a legújabb fejlesztésekről és a szabályozásban, ellenőrzésben zajló automatizálási folyamatok kockázatairól. Valamint a közvetlen egyeztetésekre, a visszajelzések kommunikációjára is szeretnénk teret biztosítani a hatóság és a fejlesztők felé.”

A konferencián számos könyvelőirodák számára hasznos szoftvert, hardvert és elektronikus megoldást mutattak be az előadók, a NAV képviselője pedig az ellenőrzésben zajló digitalizációs folyamat hatásait ismertette. A több mint 300 részvevő megismerkedhetett az alkalmazások működésével, előnyeivel, a rendezvény alkalmat adott a személyes konzultációra és az összehasonlításra is, amely megkönnyíti a választást közülük. A vendégek megtudhatták, hogy az új rendszerek bevezetése milyen fennakadást okoz a napi munkában, mennyi idő alatt, milyen lépésekben és milyen költséggel valósulhat meg. Az előadásokról részleteket tudhat meg a www.adokamara.hu/hirek oldalon megjelent cikksorozatból.